زندگی نامه

محمدجعفر جعفرى لنگرودى (۱۳۰۲ش -)، حقوق پژوه، مجتهد و فقیه شیعی، یکی از بزرگان دنیای حقوق و قضاوت است که افراد بسیار زیادی ایشان را به عنوان یکی از چهره های برتر دنیای حقوق، می شناسند. کتاب دایره المعارف عمومی حقوق (الفارق) ایشان در سال ۱۳۸۷ شمسی، به عنوان برترین کتاب سال رشته حقوق معرفی گردید.

دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی در سال ۱۳۰۲ه.ش در شهرستان لنگرود گیلان به دنیا آمد. در سنین کودکی به دلیل علاقه فراوانی که برای یادگیری علم و دانش داشت در نزد پدرشان خوشنویسی، ادبیات فارسی و ادبیات عربی را آموخت. دکتر محمد جعفر جعفری در حین یادگیری ادبیات فارسی و عربی مقاطع ابتدائی و متوسطه خود را در شهر لنگرود با نمرات ممتاز طی کرد و توانست مدرک دیپلم خود را دریافت نماید. پس از طی دوران ابتدایی و متوسطه، تحصیلاتش را در دانشسرای مقدماتی رشت پی گرفت

زندگی حرفه‌ای

لنگرودی، مدتی به مسند قضاوت نشست. او به این نتیجه رسید که در بخش حقوقی، جای کتاب‌های فارسی خالی است. حاصل این نتیجه‌گیری ده‌ها کتاب و مقاله بود. او تألیف دانشنامه حقوقی ۵ جلدی خود را که در سال ۱۳۳۶ آغاز نمود، در سال ۱۳۵۸ به پایان برد.[

 

دیدگاهها

لنگرودی که خود یک دانشنامه تخصصی نوشته‌است، بزرگترین مشکل نوشتن دانشنامه را انتخاب عنوان‌ها می‌داند. او به نقش اساسی استدلال در قلمرو حقوق شکلی معتقد است. همچنین اعتقاد دارد حقوق باید در خدمت عدالت باشد.

دکتر لنگرودی علاوه بر شهرتی که در ایجاد دائرهالمعارف‌ها و ترمینولوژی‌های حقوق مانند ترمینولوژی، مبسوط، الفارق، دائره المعارف، فرهنگ عناصرشناسی و امثالهم در میان حقوق خواندگان دانشگاهی دارد، در بیست سال گذشته قدرت خارق‌العاده خود در حوزه فلسفه حقوق مدنی و تأثیر فلسفه حقوق مدنی در حوزهٔ موضوعات حقوقی را با کتاب‌هایی چون فلسفه اعلی، فلسفه حقوق مدنی و تئوری موازنه به اثبات رساند. اگرچه خود او معتقد است که با نگارش «تأثیر اراده در حقوق مدنی» این قدرت ده‌های سال قبل به اثبات رسیده بود. حقوق ایران برای نگاه «علمی»، «منطقی» و «تدقیقی» این حقوقدان مدیون اوست. واژهٔ «عدالت»، همواره منجر به بی ضابطه بودن در مباحث حقوقی شده‌است. دکتر لنگرودی، با ارائه ملاک‌های ناشی از نظریه‌های مختص خود، نظم حاکم بر روابط شهروندان را به جامعه حقوقی نشان داد و اثبات کرد که این نظم، قابل کشف است.

آثارو تالیفات

تألیف قریب یکصد جلد کتاب و مقاله در طول بیش از پنجاه سال حاصل کارنامه درخشان علمی مردی است که بر تارک علم گام نهاده است. بعضی از کتاب های ایشان عبارتند از:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *